TAASTRUP OG OMEGNS FRIMÆRKEKLUB (TOF) NOVEMBER 1996 REGLER FOR AUKTIONER I TOF
- AUKTIONER OG AUKTIONSLEDER
TOF afholder MINI- eller STORAUKTIONER. Datoer herfor fremgår af klubbladet.
Ansvaret for indleveret materiale, afvikling af og afregning for auktionerne påhviler en af bestyrelsen udpeget auktionsleder..
Auktionslederen vurderer kvaliteten af indleveret materiale og kan afvise materiale af for dårlig kvalitet og afgør, om der er tilstrækkeligt materiale til en auktion. Er der for meget kan dette gemmes til en senere auktion.
Auktionslederen kvitterer for Indleveret materiale.
Klubben har tegnet forsikring, der dækker opbevaring at. indleveret materiale hos auktionslederen.
- INDLEVERING OG PRISFASTSÆTTELSE
Medlemmer af en klub under D.F.F. samt arvinger efter et tidligere medlem kan indlevere frimærkemateriale (Lots) til salg på en auktion i TOF.
Til alle MINIAUKTIONER kan der – samme aften – indleveres kataloger, tidsskrifter og andre tunge materialer Sælges disse materialer ikke, skal indlevereren tage materialerne med hjem samme aften. lndlevering til en STORAUKTION skal ske mindst 6 uger for auktionsdagen.
Materialet skal indleveres i omslag, der udfyldes med medlemsnummer og navn. Endvidere skal der afleveres en liste over alle indleverede lots, der nummereres fortløbende. Indlevereren kvitterer for tilbageleveret materiale.
På foredragsaftener kan der max indleveres 6 lots pr. medlem.
Klubben leverer omslag og blanke lister, der gerne må kopieres.
Ved udfyldelse af omslag anvendes følgende betegnelser:
XX = postfrisk
x = ustemplet
o = stemplet
B = brev
BS = brevstykke
Limit (mindstepris) pr lot fastsættes af indlevereren og noteres på omslaget.
- SALG / AFGIVELSE AF BUD
Man behøver ikke at være mcdlem af en klub for at købe på klubbcns auktioner. Der er eftersyn 1/2 time før en miniauktion og 1 time før en storauktion begynder. Afgivelse af bud sker ved håndsoprækning, så det kan ses af auktionslederen.
Køber af lottet er den som sidst tager hånden ned. Eventuelle tvivlstilfælde afgøres af auktionslederen. Mindstebud ved alle auktioner er 15 kr.
Der bydes således:
Indtil 50 kr med 5 kr ad gangen
” 200kr ” 10 kr ” “
Over 200 kr ” 50 kr ” “
Ved miniauktion far køberen straks lottet udleveret , og betaler ved auktionens afslutning.
Ved storauktion udleveres nummerskilte, som holdes op, så auktionslederen kan se nummeret. Lottet påføres nummeret og betaling og udlevering sker ved auktionens afslutning.
- AFREGNING
Kassereren afregner mod kvittering den opnåede salgspris -med fradrag af salær til indlevereren fra første mødeaften efter auktionen. Eksempel på afregning:
Opnået salgspris 100,00 kr.
-salær 12% 12,00 kr.
–At afregne 88,00 kr.
Salæret fordeles med 5% til auktionslederen og 7%til klubben. Lotafgiften tilfalder klubben.
For indkøbt materiale til f eks “Mystisk Pakke” og for lots, der sælges til fordel for klubben, betales ikke salærer og lotafgift.